♥ Knäck koden ♥

Du kanske vill äta mer hälsosamt, träna mer, bli en bättre förälder, en mer spontan vän eller utbilda dig och byta bana i livet? Varför ska det vara så himla svårt att förändra sitt liv? Psykologen Titti Holmer avslöjar förändringskoden som gör att du lyckas (artikel från tidningen topphälsa).

Vad vill du förändra i ditt liv? Vill du jobba mindre? Äta bättre? Få mer tid med barnen? Stressa mindre? Ta en paus och tänk efter.
Många vet exakt vad de ska göra för att må bra men gör det ändå inte. Vad hindrar dig? Och vad kan du göra åt det?

Många betonar ”tänk positivt” men det räcker inte med positivt tänkande. Det finns många andra delar som måste till.
I grunden handlar det om att olika delar av oss strävar åt olika håll. Vi tänker kanske positivt men kroppen skriker efter tröst. Känslorna säger något annat än förnuftet och gång på gång gör vi destruktiva val och det blir kaos.

Titti menar att det finns en förändringskod med fyra olika förändringsnycklar som det gäller att ha  koll på för att kunna förändra något i sitt liv:

1) Kroppen
2) Känslorna
3) Tankarna
4) Handlingarna

Dessa fyra ska samtliga dra åt samma håll.Vi tror ofta att det räcker med vilja, målbilder och rätt attityd men så är inte fallet. Det som står i vägen för förändring är våra starka känslor och behov. Utan att ta hand om dem kommer impulser att styra vårt beteende utan att vi förstår varför.
Många av oss har ord och bilder i huvudet på hur livet ska se ut. Kanske tänker du ”jag måste ha mycket pengar för att må bra”. Vi tror att ”om bara”, då skulle livet vara bra och med det lägger vi ansvaret utanför oss själva.
76bfd92627910065b7062fe63c80dcec-1

Såhär gör du:
Vad vill du förändra? 
Börja med att kartlägga vad som strular i ditt liv. Vad ställer ständigt till det för dig och vad vill du verkligen förändra?
Vad händer när du trillar dit?
Vad känner du? Vad säger kroppen? Vad tänker du? Vad gör du?
Exempel: Du vet att du borde lämna din partner (tanke) men så fort du tänker på det blir du livrädd (känsla) och varje del av dig skriker: jag älskar ju den här personen! (kroppen) och du väljer den enkla vägen och stannar kvar (handling).
Skriv ner: Såhär tänker jagSåhär känns det i kroppenDen här känslan väcks i migSåhär väljer jag att handla

4 nycklar till förändring:

1) KROPPSNYCKELN
Börja iaktta vad som händer i din kropp när du kommer i konflikt med dig själv. När du slits mellan borde och vill. Stanna upp, ta ett djupt andetag, iaktta din kropp. Är du spänd? Avslappnad? Känner du obehag, yrsel? Darrar du? Bara registrera hur det känns. När du registrerat vad du känner börjar du att lugna din kropp:
Andas lugnt (lär dig djupandas)
Spänn medvetet av i kroppen (lär dig en avslappningsövning att ta till)
Kolla vad det är du egentligen behöver (vila en stund? gå ifrån en stund? ta ett glas vatten?)

2) KÄNSLONYCKELN
Stanna upp och känn efter vad du känner just nu. Är du rädd? Eller är det arg du är? Ledsen? Låt känslan komma, försök inte trycka undan den.
Börja sätt ord på dina känslor. Du kanske inte är arg utan väldigt ledsen?
Stanna i känslan. Låt den komma och skölja över dig utan att bli rädd.
Känn känslan klinga av!– det gör den.

3) TANKENYCKELN
Lyssna inåt. Vad tänker du i kaoset? Vad säger du till dig själv?
Börja prata med dig själv. Är det sant det du säger till dig själv just nu?
Sluta tro på dina tankar. Att du tänker något betyder inte att det är så. Att du tänker: nu är hon sur på mig betyder inte att hon är sur på dig.
Tänk aktivt på det du vill ha– och hur du ska göra för att uppnå det.

4) HANDLINGSNYCKELN
Gör ingenting, bara känn efter. Vilken impuls får du? Vad vill du göra nu, direkt, för att få avkoppling? Och mer långsiktigt?
Gå medvetet från kortsiktigt (ex. äta en glass för att dämpa ilska/sorg till långsiktigt (ex. ring en vän och prata eller ta en promenad)
Sluta göra det som du brukar göra (genom att träna upp din förmåga att motstå impulser)
Börja göra det du vill göra (genom att träna upp din förmåga att handla på ett visst sätt trots att det tar emot)

Om du vill fördjupa dig i det här så har Titti skrivit boken Förändringskoden: fyra nycklar till ett bättre liv. Den går att köpa bland annat här och här

XXX
Sig 1.1.3-2

Vill du säga något om detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s