♥ Älskade kokos ♥

Det blev ett kort instagram-inlägg om det här men tänkte att jag skulle utveckla allt här i bloggen. Jag tycker det är så otroligt intressant men är medveten om att inte alla delar min fascination för det så du får helt enkelt själv välja om du vill läsa vidare eller inte.

img_3763

Många forskare varnar för ett för högt intag av mättade fettsyror (exempel kokosolja som har ett näringsvärde på 87 g mättat fett per 100 g). De risker man har sett i samband med intag av mat med högt innehåll av mättade fettsyror och transfettsyror är att man i allmänhet får en sämre sammansättning av blodfetterna. Vissa mättade fettsyror höjer nivåerna av det man kallar ”det onda kolesterolet” (LDL-kolesterolet) som har en tendens att lagra fett i blodkärlen. Om det finns mycket LDL-kolesterol i blodet så är det stor risk att LDL oxiderar och härsknar. Detta bidrar i sin tur till att fett och kolesterol tas upp av renhållningscellerna (makrofagerna) i blodkärlen och bidrar till att fettet fastnar i kärlens väggar. När detta sker blir blodkärlen trånga, blodcirkulationen sämre och ansamlingen av blodfetterna kan orsaka inflammationer i kärlväggarna. Detta kallas ateroskleros eller det mer kända begreppet åderförfettning.
Med tiden samlas kalcium i det fett som fastnat i kärlväggarna och med det bildas plack. Kärlen blir hårda och ojämna och risken för hjärtinfarkt och stroke ökar. Hjärtat får med de trängre kärlen även jobba hårdare för att få ut allt blod i kroppen. Ateroskleros, återförfettning, är en långsam process som kan pågå i många år. Det kan börja i ung ålder men det är inte förrän senare i livet som man ser konsekvenserna av det.

Nedbrytningen av fett/triglycerider påbörjas i magsäcken men den största delen sker i tolvfingertarmen med hjälp av enzymet lipas som kommer från bukspottkörteln. Tillsammans med lipas och hjälpproteinet colipas bryts två av de tre fettsyrorna i triglyceriden loss. Nu är fria fettsyror, monoglycerider samt en liten del fritt glycerol kvar.

Fetter är inte vattenlösliga så för att de ska kunna lösas måste de göras vattenlösliga med hjälp av lipoproteiner som har både en vattenälskande och en fettälskande del.
För att spjälkningen av fett och upptaget av spjälkningsprodukterna ska fungera måste fettet hållas finfördelat i tarminnehållet. Detta sker med hjälp av gallsalter och lipider. Ju mer finfördelat fettat är, desto bättre fungerar upptag och spjälkning. Om gallsalter saknas så fungerar hela denna process sämre och en stor del av fetterna följer med ut i avföringen istället för att tas upp av kroppen.
Efter upptag i tarmslemhinnans celler återbildas en stor del av triglyceriderna, fosfolipiderna och kolesterolestrarna igen och paketeras till lipoproteiner som kallas kylomikroner. Dessa släpps ut i lymfan där de transporteras vidare ut i blodet. Vanligtvis hamnar triglyceriderna därefter i kroppens fettceller för att användas som energikälla mellan måltiderna.

Ett undantag från denna process och något positivt med kokosolja är att den innehåller de korta och medellånga fettsyror som kallas MCT (står för medium chain triglyceride) som slussas direkt till levern. MCT-fettsyror behöver inte gallsalter för att kunna absorberas och kan efter en måltid användas direkt till energiproduktion.

Jag älskar allt med kokos. Både som livsmedel och på min hud men däremot är just kokosoljan väldigt hajpad och inte så hälsosam som man vill framställa den. När vi pratar fetter så är olivolja, solrosolja, avokado, lax och nötter ett mycket bättre alternativ- de är alla essentiella fettsyror och hjälper till att öka kroppens tillverkning av det goda kolesterolet, HDL.

XXX
Sig 1.1.3-2

 

Vill du säga något om detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s