♥ Miljödieten ♥

Daniel Öhman och Maximillian Lundin ligger bakom boken Miljödieten med budskapet om att det som är bra för vår planet också är bra för våra kroppar.

Såhär äter genomsnittssvensken idag:
FullSizeRender (36)
♣ 12% kött, fisk och ägg
♣ 24% mjölkprodukter
♣ 12% frukt, bär och juice
♣ 11% grönsaker
♣ 6% sötsaker
♣ 34% spannmål
♣ 1% nötter och baljväxter

Och såhär ser miljödietens tallriksmodell ut:
FullSizeRender (36) kopia.jpg

Miljödieten är indelad i fem steg:

Steg 1) Mindre kött och mera grönt
Hälsofördelar:
Trolig viktnedgång, minskad risk för cancer, diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Troligtvis kommer du att känna dig piggare. 
Miljöfördelar:
 Ditt bidrag till växthuseffekten, förgiftning och utarmning av jordarna minskar, liksom utfiskning och skövling av regnskogar.

Steg 2) Dra ner på sockret
Hälsofördelar:
Stor chans att du går ner i vikt och därmed minskad risk för sjukdomar.
Miljöfördelar:
 Odlingen av socker kräver stor energiåtgång och bidrar därför till växthuseffekten. Bra åkermark nyttjas idag till sockerodling, när man istället skulle kunna odla grödor som vi nu måste importera. Rårörsocker odlas ofta i tropiska områden där odlingarna bidrar till skövling av regnskog.

Steg 3) Välj ekologiskt
Hälsofördelar:
Utbudet av onyttig processad ekologisk mat är litet så du kommer automatiskt att äta bättre råvaror. Ekologisk mat minskar förgiftningen av jordbruksmark, vilket gynnar hälsan i längden. 
Miljöfördelar:
Minskad användning av kemikalier och konstgödsel.

Steg 4) Följ årstiderna- ät närproducerad mat
Hälsofördelar:
För att äta efter årstiderna måste man äta mat tillagad från grunden. Generellt äter du mindre av den dåliga, processade maten och får i dig mer vitaminer och näring.
Miljöfördelar:
Att välja bort importerade färskvaror minskar utsläppen från flygtransporter. Att undvika grönsaker som odlats i uppvärmda västhus minskar energiåtgången.

Steg 5) Rör på kroppen
Hälsofördelar:
Om du rör på dig får du mer muskler och mindre fett. Det ökar möjligheten att gå ner i vikt och minskar då också risken för sjukdomar. 
Miljöfördelar:
Att gå eller cykla istället för att ta bilen minskar din klimatpåverkan drastiskt.

Jag tycker det är märkligt att lägga in ordet diet i det här. Att äta enligt miljödieten är för mig en livsstil mer än något och ingen diet. 

Vad tycker du? 

XXX
Sig 1.1.3-2

Vill du säga något om detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s