♥ Dag 1 ♥

Under dessa två veckor på rivstarten är det fokus på kosten. Upplägget är baserat på lågkolhydratkost, en del paleo och periodisk fasta. Allt socker och gluten rensas bort och även mycket mjölkprodukter. Inspirationen från rivstarten är hämtad från kostrådgivare Ulrika Davidsson men min PT har justerat det något.

Varje morgon ska jag dricka ett stort glas vatten med citronsaft och färskriven ingefära- oavsett om jag äter frukost eller ej (jag värmer mitt vatten och blandar sedan ut det, tycker det är skönare för halsen och dessutom godare). Mitt kaffe dricker jag med lite havremjölk. Mellan måltiderna är det vatten och/eller kaffe som gäller men kaffet ska helst begränsas till max 3 koppar om dagen.

Utöver rivstarten så har jag även fått ett träningsupplägg som jag ska köra 2, gärna 3 gånger i veckan och ta så många promenader däremellan jag bara kan.

Jag har fått ok på att publicera rivstarten här så tänker att jag gör det som en dagbok, dag för dag under 14 dagar där jag dels delger dig upplägg och recept men också tankar och känslor för dagen. Taggar upp inlägget med #rivstart så om du senare vill hämta upp alla dagars upplägg kan du bara söka på rivstart i sökfältet här på bloggen så kommer alla dagar upp.

VECKA 1, dag 1- måndag (499 kcal)
FRUKOST:
1 grapefrukt + te/kaffe (107 kcal)
LUNCH:
Kycklingröra i salladsblad (230 kcal)
MIDDAG:
Spenatsoppa med ägg (162 kcal)

Kycklingröra i salladsblad- 2 portioner
200 g färdiggrillad kyckling, 1/2 dl finhackad purjolök, 2 msk majonnäs, 2 msk gräddfil, 1 1/2 msk senap, salt, svartpeppar och romansallad.
Bena ur kycklingen och skär i mindre bitar. Blanda kycklingen med resterande ingredienser. Servera röran i salladsblad.Voila! Jag kör alltid massor med hackade färska örter i all matlagning för att få upp smakerna. I denna röra hackade jag i färsk persilja, timjan och gräslök. Det gör verkligen stor skillnad i smak men inte i kcal-mängd. Den här var supergod!

Spenatsoppa med ägg- 2 portioner
1 gul lök, 1 liten vitlöksklyfta, 250 g fryst bladspenat, 1 buljongtärning kyckling, salt och svartpeppar. 1 kokt ägg eller 25 g fetaost.

Skala och hacka lök och vitlök. Tillsätt spenat, buljongtärning, salt, peppar + 5 dl vatten. Låt koka 15 min. Mixa soppan slät och smaka av med salt, peppar och ev lite vinäger. Servera soppan med ett hackat kokt ägg eller 25 g fetaost.Helt ok men den kommer nog inte bli någon favorit. Jag är så van vid att alltid späda ut med grädde eller créme fraiche vilket verkligen trollar med smaken och inte  gör den lika intensiv men det är som med allt nytt: det tar tid att vänja sig.

Så, idag har jag alltså en lågkaloridag på under 500. Eftersom jag tränade på morgonen idag så blev jag inte så hungrig som jag trodde jag skulle bli men framåt 11-tiden var jag rejält sugen på mat. Försökte tänka på att ta små tuggor av maten istället för att slänga in den i munnen som jag nog vanligtvis gör. 
Jag känner mig ganska orkeslös men vet inte om det beror på förkylningen. Allmänt trött och ont i kroppen, framförallt benen (benhinnorna).

Nu ska jag mysa med tjejerna. De ska ta ett bad och sen blir det dubbla sagor innan läggdags. H pluggar inför tentainlämning i morgon. 

XXX
Sig 1.1.3-2

2 reaktioner på ”♥ Dag 1 ♥

Vill du säga något om detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s