♥ Optimala dosen träning ♥

Läste du artikeln som SVD publicerade i tisdags om den optimala dosen träning?
Det var väldigt lustigt att den publicerades just då för jag och H hade dagen innan haft en diskussion om det här. Vad är normal träning och icke-normal? Vem avgör vad som är normalt/icke normalt? Vi lyssnade båda på ett avsnitt av podden Coltings nakna sanning där dessa diskussioner uppstod och fortsatte på den tråden.
styrkaEtt axplock från artikeln:

”En ny stor studie väger för första gången samman alla former av fysisk aktivitet och hur de påverkar risken för vanliga sjukdomar. För att uppnå den optimala hälsoeffekten krävs 17 timmars lätt motion i veckan, eller 8 timmar av hårdare träning.”

”För första gånger ger detta möjlighet att se hur mycket total aktivitet som krävs för att uppnå bästa hälsoeffekten om man räknar in allt vi gör, från att gå till bussen och handla mat till att hänga tvätt och ta ett workout-pass på gymet. Som väntat uppstår de största positiva effekterna redan när man går från total passivitet till viss aktivitet. Mer förvånande var att den starkt positiva effekten av att träna fortsatte upp till en nivå som ligger 5–6 gånger högre än dagens WHO-rekommendation om 150 minuters rask promenad i veckan.”

”För att få ihop en sådan träningsdos, med olika grader av intensitet, räcker det att exempelvis dagligen gå i trappor 5–10 minuter, dammsuga 15 minuter, jobba i trädgården 20 minuter, gå 25 minuter och jogga 20 minuter. Det kan ändå låta mycket men poängen är att här kan för första gången alla våra ansträngningar räknas in, även att laga mat, hänga tvätt och gå runt i affärer.

Samtidigt drivs vi människor ofta av bekvämlighet och missar lätt att elvispar, rulltrappor och gräsklipparrobotar faktiskt bidrar till att öka vårt stillasittande och risken för kroniska sjukdomar.”
löpning
Bilder från google

Kanske att man skulle tipsa Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket med denna typ av installation för att få folk att välja trappan istället för hissen/rulltrappan? ;)

XXX
Sig 1.1.3-2

Vill du säga något om detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s