♥ ToR x 2 ♥

Åkte till jobbet i morse och satt och skrattade högt och igenkännande i bilen när jag lyssnade på pms-podden. De pratade om en check-lista för PMS. Glömsk och förvirrad var något som nämndes.

Kom till jobbet, klev ur bilen och kände med en gång att något var fel. Min datorväska!
Japp! Kvar hemma i hallen… (check på PMSen!) ;) Var bara att åka hem och hämta och sen tillbaka in igen. Bra Tina, bra!
FullSizeRender (38)
Got ya!

Tjejerna följde med kompisar hem efter förskola/skola idag så jag hämtade upp H på jobbet och åkte sen hem och lagade middag.
IMG_0786
Uttråkad i bilen i väntan på H.

Gissa vad som stod på menyn idag? HAMBURGARE! Sjukt gott och jag måste erkänna att jag faktiskt tycker det är godare utan bröd.
FullSizeRender (38) kopia

IMG_0806
Nu väntar tidningar och kvällens avsnitt av Halv åtta hos mig. Bästa programmet om du frågar mig.

I morgon har vi konferens och på fredag kick-off. På fredag träffar jag även min PT igen, blir spännande att se resultatet efter dessa snart tre veckor.

Sov gott kära plommonrumpor!

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Ullkofta och solisar ♥

De bästa höstdagarna är då man kan ha både ullkofta och solglasögon på sig. Så var det idag! 

Tidig start på kontoret som vanligt. Jag tycker det är superskönt att vara först på plats och vakna långsamt tillsammans med dator och kaffe. 

Var jättetrött igår när jag kom hem och valde bort träning för matlagning, dusch, bok och tidig läggdags. Klokt val! Men idag ska jag ta mig till gymmet och träna skiten ur mig. Är redan pepp på träningsvärk! 

Längtar till helgen också. Kick-off med vår lilla grupp på jobbet på fredag och lördag-söndag kvalitetstid med kär vän ♥

Men först fullt fokus på jobb. 

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Dag 14 ♥

Puh… Intensiv (men superhärlig!) dag. Åkte iväg tidigt idag på förmiddagen för att fixa present till Stellas kompis kalas. Sen hem, krusa håret på stora barnet och fixa resten inför kalaset. Direkt vidare Till Fia för att hjälpa till och få lite kvalitetstid innan tjejlunchen. Väl där: massor med skratt och skön energi. Hem och vände i dörren i princip med ett barn mer i mina ägor (den stora hade playdate). Till affären för att storhandla vilket tog 1 1/2 timme. Tror den lilla sa ”mamma” 750 ggr under den 1 1/2-timmen (for real… är det bara mina ungar som är så? Jag blir smått galen).
Hem igen för att laga mat, både för kvällen och förberedelser inför veckan som kommer. Multitasking nr 1: Två olika rätter samtidigt + en kaka till kollegorna i ugnen.
Multitasking nr 2: Läsa bok/natta barn och samtidigt ta hand om sin hud :)
7
Japp! Det var min dag det och trots väldigt få kalorier i magen/kroppen idag har jag energi kvar. Crazylicious!

Sista dagen på den publika rivstartens första två veckor har sett ut såhär: 

VECKA 2, dag 14- söndag (453 kcal)
FRUKOST: 3 dl vatten + 1 msk citronjuice + 1 msk ingefära. Te/kaffe
LUNCH: Spenatomelett med rökt lax och avokado (453 kcal)
MIDDAG: Inget alls… Men drick gärna kaffe/te, misosoppa, vatten, mineralvatten

Spenatomelett med rökt lax och avokado
2 ägg, 2 msk vatten, salt och peppar, 1/2 rödlök, 1 tsk smör, 2 dl bladspenat, 50 g rökt lax, 1/2 avokado.
Knäck äggen och vispa ihop med vatten, salt och peppar. Skala och strimla lök. Hetta upp en stekpanna med smör, fräs lök och häll ner smeten. Lägg på spenat, lax och avokado och lägg upp omeletten på ett fat.

Nu sätter jag punkt för publicering av recept/upplägg här men kommer såklart att fortsätta skriva om min väg mot målet. Hoppas kunna nå mitt delmål nästa vecka för då ska det firas lördag-söndag minsann!
1
Grekisk sallad till lunch idag! Vansinnigt gott och jag funderade verkligen på varför jag inte äter det mer ofta.
3

4

5

6
Lunchens yngsta deltagare, lilla W ♥

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Tjejlunch ♥

Tjohoooo!

2

Nu ska jag strax bege mig mot en av granntjejerna här i byn för en tjejlunch.

Istället för vin, blommor, choklad eller annat har jag gjort min müsli och tagit med som en liten tack för att jag får komma-present. Tips, tips! Receptet som är länkat här ovan kan ses som inspiration och behöver inte vara exakta i sitt innehåll eller mått. Ta det du gillar och smaka av allteftersom. I den här gå bort-müslin har jag exempelvis flagad mandel istället för övriga nötter som står i ursprungsreceptet.
3

Åh! Så pepp på den här lunchen. Att få träffa lite människor, babbla och bara komma från hemmet en stund efter alla sjukdomar som varit. Lovely!

Hörs lite senare.

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Dag 13 ♥

VECKA 2, dag 13- lördag (1134 kcal)
FRUKOST: 4 msk keso (går lika bra med 10%-ig naturell youghurt som jag kör med), 1 dl blåbär, 1/2 dl hallon, 3 msk müsli. Kaffe/te (168 kcal)
LUNCH: Rotfruktssoppa med köttfärs (233 kcal) –> recept från i torsdags här
MIDDAG: Ugnsbakad lax med spenatsås (390 kcal), 2 glas vin (210 kcal), 2 bitar mörk choklad (140 kcal)
6
Frukosten från i morse har du förmodligen redan sett

soppa
Lunchen!

Och så middagen som jag aldrig hann fota på grund av övertrötta/gnälliga/skrikiga/jagorkarintedethär-barn men receptet ääääär:

Ugnsbakad lax med spenatsås- 4 portioner (oerhört märkligt att det var 4 portioner då denna rätt inte återkommer mer i programmet). Dela på 4 om du bara ska göra det själv, alternativt kör hela om du gör det till en hel familj/tjejmiddag.
600 g laxfilé, salt och peppar
Sallad
Spenatsås: 1 dl grädde, 1/2 dl vatten, 1 fiskbuljongtärning, 450 g fryst spenat, salt och peppar.

Sätt ugnen på 200 grader. Gör först såsen genom att koka upp grädde, vatten och buljongtärning. Tillsätt spenat och låt sjuda på svar värme i 10 minuter. Smaka av med salt och peppar och häll spenaten i en ugnsform. Skär laxen i portionsbitar och strö på salt och svartpeppar, lägg på spenaten. Gratinera i ugnen i 20 minuter. Servera med sallad.

Blev inge vin eller choklad ikväll (inget sug) men däremot poppade jag popcorn. Tog en liten skål och försvann bort för mig själv och satt och knaprade nöjt i ett hörn som en liten kanin 🐰🍿. Mycket gott!

Tänk att det gått två veckor redan i morgon. Har kikat lite på vecka nr 3:s mat och det blir en del nya rätter men också mer fasta. Ska planera upp dagarna, skriva ner inköpslista och handla allt i morgon. Förmodligen med två tjejer som sällskap då H sitter mitt uppe i tentastress. Håller tummen för att kidsen är på bättre humör då än vad de var ikväll 🙏🏼😁

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Rise & Shine ♥

Ljuvlig morgon!

H åkte iväg vid 8 med tjejerna och när de sagt hej då klädde jag på mig träningskläder och tog mig ut i solen för en morgonpromenad. Sen blev det dusch, frukost i solen (en kortis då det blåste så mycket) och nu ska jag slå mig ner och läsa.
1

2

3

4

5

6
Tacksam för att energin börjar komma tillbaka. Mindre tacksam för att jag även känner att PMSen börjar komma smygande 😱 😱 😱

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Dag 12 ♥

VECKA 2, dag 12- fredag (1167 kcal)
FRUKOST: 2 kokta ägg + 1 msk majonnäs + 1 grapefrukt. Kaffe/te (329 kcal)
LUNCH: Tonfiskröra i salladsblad (275 kcal) –> recept från gårdagen här
MIDDAG: 150-200 g lax, torsk, kyckling eller kött med gröna grönsaker + 2 msk dressing, sås eller örtsmör  (cirka 500 kcal)

FullSizeRender
Repris på mums-frukost! Underbart! (även om jag fick kämpa lite mellan tuggorna idag och skippade kaffet) ;)

Lunchen bestod av skagenröra (istället för tonfiskröra) och jag bytte ut salladsbladen mot gurka. H:s skagenröra är verkligen den godaste jag vet! Tjatar på honom att han ska sälja in den till olika butiker. Han skulle bli rik. Stämde även av med PT innan så det var ok att byta ut tonfisk mot räkor och det var inga problem. I övrigt är det likvärdiga ingredienser.
FullSizeRender (37)
H:s gudomliga skagen!

Till middag däremot så fick jag inte bort illamåendet av att tänka på det jag tänkte tillaga (kyckling med grönsaker och bearnaisesås). Egentligen en av veckans godaste måltider men nej, det funkade inte idag så istället åt jag lite youghurt med bär + nyrostad müsli som jag och Stella svängde ihop under dagen. Mycket bättre!
IMG_0447

I övrigt fanns inget recept på kvällens middag utan förmodligen får man göra lite som man vill där. Steka en bit kyckling, kött eller fisk. Koka grönsaker eller äta dem råa och så på med favoritsås, dressing eller örtsmör.

Ikväll fick jag upplägget för vecka 3 men jag tror att jag sätter punkt för publiceringen av recept och upplägg efter dessa två veckor. Det var ju inte riktigt meningen att det här skulle bli en kalorirecept-blogg ;)

Nu är det dags att sova. I morgon bitti åker H med tjejerna upp till landet för att plocka upp båten (summer is officially over 😢) och jag ska fokusera på återhämtning och att läsa.

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Dag 11 ♥

Idag blir det helt utan bilder då det enda jag fått i mig är vatten och lite rotfruktssoppa (orkade inte fota) men gjorde soppan igår och den blev god! En rivstart-deluxe dag skulle man kunna säga men nu längtar jag efter morgondagen. Förhoppningsvis kan jag äta som vanligt då och få upp energin på nytt i kroppen. Bra svag just nu.

VECKA 2, dag 11- torsdag (498 kcal)
FRUKOST: 3 dl vatten + 1 msk citronjuice + 1 msk färsk ingefära. Kaffe/te
LUNCH: Rotfruktssoppa med köttfärs (223 kcal)
MIDDAG: Tonfiskröra i salladsblad  (275 kcal)

Rotfruktssoppa med köttfärs- 2 portioner
1 liten palsternacka, 1 morot, 1/2 gul lök, 1 vitlöksklyfta, 1 tsk olivolja, 150 g nötfärs, salt/peppar, 1 tsk torkad timjan, 1 msk tomatpuré, 1 kycklingbuljongtärning, 5 dl vatten, 2 msk gräddfil.
Skala och riv palsternacka och morot grovt. Riv löken och vitlöksklyftan. Hetta upp olja i en kastrull och lägg ner grönsakerna. Bryn någon minut. Tillsätt färs och bryn ytterligare någon minut. Strö på salt, peppar och timjan. Tillsätt tomatpuré, buljongtärning och vatten. Låt koka på svag värme i 10 minuter. Servera med en klick gräddfil.

Tonfiskröra i salladsblad- 2 portioner (går bra att byta ut tonfisken mot räkor eller lax om man hellre vill det)
1 burk naturell tonfisk, 1 grönt äpple, 1/2 röd paprika, 10 cm purjolök, 2 msk majonnäs, 1/2 dl gräddfil, 1/2 msk curry, salt/svartpeppar, romansallad.
Häll av tonfisken och lägg i en skål. Tärna äpple, paprika och strimla purjolöken. Blanda ihop alla ingredienser och smaka av med salt/peppar. Servera tonfiskröran i salladsblad.

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Hej från sjuksängen ♥

IMG_8848
Så blev det även min tur… Legat hela dagen. Vaknade tidigt p g a stress över jobb och deadlines men somnade sedan om till 11. TACK för att jag har världens bästa arbetsgivare, chef och kollegor som är helt fantastiska och räddar läget. Går inte att beskriva tacksamheten över att ha hamnat på ett sådant ställe som jag tidigare bara drömt om.
FullSizeRender (37)
Så, hej hej från sjuksängen! Försöker få ner lite citronvatten i magen och tänka på annat än muller i magen ;)

Ska ta mig upp från sängen nu och ta en dusch. Det brukar alltid lindra.

XXX
Sig 1.1.3-2

♥ Dag 10 ♥

VECKA 2, dag 10- onsdag (1 058 kcal)
FRUKOST: Äggröra på 2 ägg, 1 msk grädde, 1 tsk smör, 2 skivor skinka, 1 kiwi. Kaffe/te (290 kcal)
LUNCH: Paprikasoppa (121 kcal)–> recept från gårdagen här
MIDDAG: Laxfilé med kräftröra (647 kcal)

IMG_0422Här kommer receptet på middagen:

Laxfilé med kräftröra- 1 portion
1 laxfilé a´150 g, 1 tsk olivolja, 1/2 lime, salt och peppar. 60 g sjögräsnudlar, 50 g minimajs, 50 g sockerärtor, 1 morot, 1 msk ketjap manis (söt soja), 1 msk sweet chilisås, 1/2 krukar färsk koriander.
Kräftröra: 50 g kräftsjärtar eller räkor i lag, 2 msk gräddfil, 1 msk hackad färsk koriander, lite limesaft, salt och peppar.
Börja med kräftröran. Häll av kräftstjärtar och vänd ner gräddfil. Hacka koriandern och vänd ner den i röran. Pressa ur saft från limen och smaka av med salt och peppar. Sätt ugnen på 175 grader.

Fördela laxfilén på en bakplåtsklädd plåt och salta/peppra. Skölj limen och riv av det yttersta skalet. Strö över limeskalet över laxfiléerna och ugnsbaka cirka 20-25 minuter tills laxen är färdig. Skölj av sjögräsnudlarna. Dela minimajsen på mitten, strimla sockerärtorna och ska och skär morötterna i stavar. Hetta upp en stekpanna med resten av oljan och woka grönsakerna. Vänd ner sjögräsnudlarna tillsammans med ketjap manis och chilisås. Pressa över saften från limen och lägg nudelsalladen på en tallrik. Lägg på laxfilén och toppa med kräftröran. Riv av koriandern och toppa laxen med.


Otroligt trött idag och suget fortsätter. Vet inte om tröttheten beror på smärtan på grund av nackspärren eller sviter från gårdagen. Båda tjejerna har varit hemma idag och vi trodde allt var över men vid 17-tiden började Stella skrika av magont och precis nyss kräktes hon igen.

Jag tror jag drar täcket över huvudet och stänger ner den här dagen nu. Nya tag i morgon!

XXX
Sig 1.1.3-2