♥ 20 minuter om dagen ♥

Det finns studier som visar att 20 minuter utomhus om dagen boostar positivt tänkande och hjälper minnet. Utöver det får det även andra positiva effekter ur ett hälsoperspektiv.

Jag tänkte på det här när jag var ute och powerwalkade i morse. Jag har varit en person som varit en ”periodare” i min träning. Jag har alltid tränat till och från men för några år sedan kunde det gå flera månader mellan träningsperioderna. Min hjälp när jag kände att nej, nu vill jag ha en livsstilsförändring, var något som en träningsprofil sa på en föreläsning vid något tillfälle och det bär jag med mig än idag:

”Känn inte efter så mycket. Sätt bara på dig skorna och gå ut!”
IMG_7799
Ibland struntade jag i träningskläderna då det blev ett hinder. Istället tog jag bara på mig träningsskorna och gick utanför dörren. När jag sedan fick rutin på promenaderna och kroppen började bygga upp ett behov av att röra på sig har jag successivt ökat på med styrketräning och pilates. Mitt problem har alltså varit att ta mig ut och komma igång, därför är min utmaning ett av mina mål för hösten– att ta träningen en nivå upp med hjälp av en PT.

20 minuter om dagen tycker jag att man kan applicera på olika sätt:
1) Har du problem med att komma ut och röra på dig: sätt inte så höga krav på dig själv att du tappar motivationen eller viljan utan börja med 20 minuter om dagen. Känn inte efter så mycket (jag är för trött, känner inte för det, har ont någonstans, det regnar, det är för varmt osv osv)- bara GÖR! Försök också hitta något som du gillar att göra (promenera, springa, dansa, yoga eller annat), då blir det mycket enklare.
IMG_7807
2) Om du är en sådan som överpresterar i träningen så är du förmodligen så som person när det gäller det mesta i livet. Vill du alltid ta ett nytt personligt bästa, tränar varje dag eller kör stenhårt med dig själv så finns en risk för att dina kortisolvärden (stresshormon) är för höga och då kommer inte träningen att ge resultat oavsett hur hårt du kör. Mycket träning kan bara göra det värre och ditt fokus bör istället vara att stressa ner så att binjurarna får tid att reparera sig. Då kan det vara en tanke att ta ett steg tillbaka och fundera på om det kanske räcker med en kortare och lugn promenad i 20 minuter om du känner att du måste röra på dig.

IMG_7805
Vem kan säga nej till frisk luft, att vara nära naturen och ha detta som utsikt? Bara det är motivation nog att ge sig ut tycker jag :)

XXX
Sig 1.1.3-2

4 reaktioner på ”♥ 20 minuter om dagen ♥

Vill du säga något om detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s