♥ Magnesium ♥

Häromnatten hade jag en väldigt stark dröm precis innan jag vaknade. Det kommer låta extremt flummigt nu när jag beskriver allt men i drömmen fick jag i alla fall veta att jag hade magnesiumbrist.

Det var en person i drömmen som berättade det för mig och precis innan jag vaknade så sa min egen röst till mig: ”Glöm nu inte magnesiumbristen när du vaknar. Tro inte att det bara är en dröm utan kolla upp magnesiumbrist”

Jag tänkte på det när jag vaknade men glömde sen bort. Däremot kom drömmen tillbaka på eftermiddagen så jag satte mig då ner vid datorn för att kolla upp magnesiumbrist.

Symptom på magnesiumbrist kan vara bland annat:

♣ PMS-besvär
♣ Krypningar eller domningar i benen
♣  Sömnbesvär
♣  Utmattning
♣  Yrsel
♣  Depression
♣  Rikliga svettningar
♣  Snabb puls
♣  Arytmi
♣  Överkänslighet
♣  Lättretlighet
♣  Chokladsug
♣  Migrän
… and the list goes on!

Jag kan checka av: PMS, krypningar/domningar i benen, utmattning, yrsel, snabb puls, arytmi, överkänslighet, lättretlighet, chokladsug och huvudvärk (dock inte migrän). Har under det senaste året framförallt varit riktigt orolig för mina ben då jag är ute och går eftersom de domnar och sticks i dem. Har tänkt att jag håller på att utveckla någon muskelsjukdom.

Nu vet jag ju inte om det är magnesiumbrist jag lider av och det vore märkligt med tanke på att jag äter en hel del av det som rekommenderas för att hålla en bra nivå av magnesium i kroppen men… Även om inte jag har magnesiumbrist så kanske någon annan här som läser har det och får samma ”aha”-upplevelse för denna viktiga mineral som jag fick när jag läste på.

Magnesiumbrist är en av de vanligaste mineralbristerna. Den reglerar blodtrycket och kan ha en blodtryckssänkande effekt. Den kan förebygga och förhindra kärl-kramp och minska risken för kalkavlagringar i blodkärlen. Magnesium bidrar till att blodkoagulationen fungerar och minskar risken för blodproppar. Inflammation i kroppen minskar och blodsockerregleringen fungerar bättre med hjälp av magnesium.
Förutom risken för brist på grund av dagens kosthållning så finns det ytterligare faktorer som kan ge en ökad risk för magnesiumbrist.
Lider vi av ett nedsatt näringsupptag så ökar risken även för att vi får brist på magnesium. Användning av preventivmedel som p-piller eller p-stav, amning, stress, hormon-störningar och hård träning kan leda till brist.

I takt med att våra kostvanor har förändrats så har vårt intag av magnesium minskat från ca 1250 mg till knappt 250 mg per dag. Rekommenderat intag är 300-450 mg/dag.

Förutom det låga magnesiuminnehållet i maten vi äter så förbrukas intaget när vi dricker läsk och alkohol. Raffinerad och fettrik mat ökar också förbrukningen av denna mycket viktiga mineral. Ytterligare en orsak till att vi ofta lider brist på magnesium är att vi ofta äter en kalciumrik kost.

Så, vad ska du då äta för att få i dig magnesium?


Mörk choklad, avokado, mandel (eller andra nötter), banan, pumpakärnor (eller andra frön), spenat och svarta bönor är alla produkter med högt magnesiuminnehåll som rekommenderas. Överlag ska man försöka hålla sig borta från hårt raffinerad mat.

Källa: kurera.se
Bilder från google

XXX
Sig 1.1.3-2

Vill du säga något om detta?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s